Criteriile generale de departajare care se aplică în situația prevăzută la alin. (1) pentru
nivelul antepreșcolar și preșcolar din cadrul serviciilor de educație timpurie complementare
(grădiniță comunitară, ludotecă/grup de joacă) sunt următoarele:
a) domiciliul copilului/reședința/locul de muncă al unuia dintre părinți/al reprezentantului legal este
situat în apropierea unității de învățământ unde părintele/reprezentantul legal depune cererea de
înscriere;
b) părintele/reprezentantul legal al copilului are un alt copil minor aflat în întreținere (până la
nivelul clasei a IV-a a învățământului primar) și nu și-a putut înscrie copilul în vârstă de 3—6 ani la
nicio unitate de învățământ preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar din apropierea
domiciliului — pentru serviciul tip grădiniță comunitară;
c) existența unei dovezi privind solicitarea înscrierii copilului într-o unitate de învățământ
preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și a respingerii înscrierii acestuia ca
urmare a lipsei de locuri — atât pentru serviciul tip grădiniță comunitară, cât și pentru serviciul tip
ludotecă/grup de joacă;
d) copilul are vârsta de până la 1 an sau vârsta cuprinsă între 3 și 4 ani și părinții/reprezentantul
legali nu au/nu a făcut demersuri pentru înscrierea acestuia într-o unitate de învățământ
preuniversitar cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar — pentru serviciul tip ludotecă/grup
de joacă.
Criteriile generale de departajare care se aplică pentru nivelul antepreșcolar, inclusiv pentru
unitățile de învățământ pentru care autoritatea publică locală are statutul de fondator și care au optat
pentru derularea înscrierii prin utilizarea aplicației informatice pentru înscriere, sunt următoarele:
a) copilul are vârsta de 2 ani împliniți până la sfârșitul anului calendaristic în curs;
b) domiciliul copilului/locul de muncă al unuia dintre părinți/al reprezentantului legal este situat în
apropierea unității de învățământ unde părintele/reprezentantul legal depune cererea de înscriere;
c) ambii părinți ai copilului/părintele unic/reprezentantul legal ai/al copilului lucrează/părintele
prezintă adeverință de reîntoarcere la serviciu, în momentul validării cererii/în termen de 30 de zile de
la începutul anului școlar, sau părintele copilului nu beneficiază de indemnizație pentru creșterea și
îngrijirea copilului; situațiile în care părintele/reprezentantul legal face dovada existenței unei activități de
tip PFA/S.R.L. se asimilează cu cea a părinților/reprezentanților legali care lucrează;
d) cel puțin unul dintre părinți/reprezentantul legal al copilului urmează o formă de învățământ la
zi;
e) existența unui document care dovedește că beneficiază de tutelă sau de o măsură de protecție
specială stabilită în condițiile Legii nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului,
republicată, cu modificările și completările ulterioare;
f) existența unui document care dovedește că este în grija unui singur părinte (familie
monoparentală)/existența unui document care dovedește că părintele/reprezentantul legal al copilului are
3 sau mai mulți copii (familie numeroasă);
g) cel puțin unul dintre părinți/părintele unic/reprezentantul legal al copilului se încadrează în una
dintre situațiile:
(i) pensionat în conformitate cu prevederile legale;
(ii) cu certificat de handicap;
(iii) șomer, în căutarea unui loc de muncă, cu documente doveditoare de la Agenția pentru Ocuparea
Forței de Muncă;
h) părintele/reprezentantul legal al copilului are un alt copil minor aflat în întreținere (până la
nivelul clasei a IV-a a învățământului primar) și/sau un alt copil înmatriculat în unitatea de
învățământ respectivă, în anul școlar pentru care se face înscrierea.
Criteriile generale de departajare care se aplică pentru nivelul preșcolar sunt următoarele:
a) copilul are vârsta de 4 sau 5 ani împliniți la data de 1 septembrie;
b) domiciliul copilului/reședința/locul de muncă al unuia dintre părinți/al reprezentantului legal
este situat în apropierea unității de învățământ unde părintele/reprezentantul legal depune cererea-tip
de înscriere;
c) cel puțin unul dintre părinți/reprezentantul legal al copilului urmează o formă de învățământ la
zi;
d) existența unui document care dovedește că beneficiază de tutelă sau de o măsură de protecție
specială stabilită în condițiile Legii nr. 272/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
e) existența unui document care dovedește că este în grija unui singur părinte (familie
monoparentală)/existența unui document care dovedește că părintele/reprezentantul legal al copilului are
3 sau mai mulți copii (familie numeroasă);
f) ambii părinți/părintele unic/reprezentantul legal ai/al copilului lucrează sau cel puțin unul dintre ei se
încadrează în una dintre situațiile:
(i) pensionat în conformitate cu prevederile legale;
(ii) cu certificat de handicap;
(iii) șomer, în căutarea unui loc de muncă, cu documente doveditoare de la Agenția pentru Ocuparea
Forței de Muncă;
g) existența unui certificat medical de încadrare în grad de handicap a copilului și/sau a
certificatului de orientare școlară și profesională eliberat de CJRAE/CMBRAE;
h) existența unui frate/a unei surori înmatriculat/înmatriculate în unitatea de învățământ
respectivă, în anul școlar pentru care se face înscrierea.
Dosarul de înscriere a copilului într-o unitate de învățământ, precum și în serviciul de
educație timpurie complementar cuprinde următoarele documente, conform art. (6) din
metodologie:
a) copie de pe certificatul de naștere al copilului;
b) copie de pe actele de identitate ale părinților/ reprezentantului legal;
c) adeverință de angajat pentru fiecare dintre părinți/reprezentantul legal sau adeverință privind
perioada concediului de creștere și îngrijire a copilului, pentru tipul de program prelungit, respectiv pentru
înscrierea în învățământul antepreșcolar;
d) alte documente doveditoare care fac obiectul criteriilor generale sau specifice de înscriere și care
sunt analizate în timpul procesului de înscriere.
La dosarul de înscriere se adaugă, la începutul anului școlar, următoarele documente:
a) adeverință de la medicul de familie în care se menționează că respectivul copil este sănătos clinic;
adeverința este necesară în prima zi de prezentare a copilului în unitatea de învățământ;
b) avizul epidemiologic/dovada de vaccinare întocmit(ă) conform prevederilor elaborate de
Ministerul Sănătății, cu privire la intrarea copilului în colectivitate, eliberat(ă) de medicul de familie
al copilului înainte de a începe frecventarea unității, potrivit art. 7.
În situația în care numărul cererilor-tip de înscriere primite este mai mare decât numărul de locuri
libere, comisia selectează copiii în ordinea descrescătoare a vârstei și aplică criterii de departajare
generale și specifice.
Validarea cererii-tip de înscriere de către părinții sau reprezentanții legali ai copiilor, precum și predarea dosarelor de înscriere, în format fizic, la unitatea de învățământ la care au fost repartizați în etapa de ajustări, se vor realiza în perioada 1 - 9 septembrie 2024, până la ora 16:00.
Validarea se va efectua la unitatea de învățământ, constând în compararea datelor introduse în aplicația informatică cu documentele depuse de părinte sau reprezentantul legal, în prezența acestuia și a cel puțin unui membru al comisiei de înscriere din unitatea de învățământ.
Conducerile unităților de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică, care au grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar, sunt responsabile pentru introducerea în SIIIR a tuturor copiilor înscriși pentru anul școlar 2024-2025.